محمد تقوی: لیگ بی کیفیت اما جذاب به پایان رسید

هفته پایانی لیگ برتر فوتبال ایران روز جمعه به پایان می رسد. در آخرین هفته از این دوره از مسابقات چهار تیم نفت،فولاد، استقلال و پرسپولیس هنوز بطور جدی مدعی اصلی قهرمانی بشمار می آیند.حادثه ای که کمتر در تاریخ لیگ برتر رخ داده است.
نکته قابل توجه در لیگ امسال جذابیت و حساسیت بیش از اندازه در هفته های پایانی است. به طوری که نمی‌توان به هیچ عنوان قهرمان را حتی تا آخرین هفته لیگ پیش بینی کرد. با در نظر گرفتن تمامی جوانب هنوز اعتقاد دارم که فولاد بیشترین شانس را برای قهرمانی دارد.
اما بدون تردید سیزدهمین دوره لیگ برتر ایران از کیفیت بالایی برخوردار نبود. به‌عنوان نمونه برای رسیدن به قهرمانی کسب حداقل دو سوم از مجموع امتیازات ضروری است اما مشاهده می کنیم که هیچ یک از مدعیان قهرمانی با حساب آخرین بازی خود نیز به این حد نصاب نمی رسند.
مورد دیگر تعداد گل‌های زده شده در لیگ و آقای گل این دوره از مسابقات است. کریم انصاریفرد و رضا عنایتی با به ثمر رساندن ۱۳ گل آقای گل لیگ هستند. این تعدادگل حتی کمتر از دو گل در هرمسابقه است که آماری بسیار ضعیف برای مهاجمان در فوتبال روز دنیا مجسوب می‌شود.
تعداد اندک تماشاگران نیز نمونه دیگری از کیفیت پایین لیگ است که نشان‌دهنده ضعف فنی فوتبال ایران در کشاندن تماشاگران به استادیوم‌های ورزشی است. یکی دیگر از دلایل تائید کننده کیفیت پایین بازیهای لیگ، عدم ظهور پدیده در فوتبال ایران است. صرف نظر از مهدی شریفی (سپاهان) بازیکنی که بتواند چشم‌ها را خیره کند در فوتبال ایران مشاهده نمی کنیم.

بازیهای مهم هفته پایانی لیگ برتر فوتبال ایران

نفت – سپاهان

معتقدم که نفت با تمام شایستگی هایش توان مقابله با سپاهان را ندارد. در این بازی هر دو تیم برای پیروزی بازی می کنند. نفت با نتیجه مساوی نیز سهمیه آسیایی خود را مسجل می کند اما در صورت شکست و پیروزی دیگر مدعیان صرف نظر از قهرمانی حتی سهمیه آسیایی را نیز از دست خواهند داد.
یحیی در این بازی باید بسیار هوشیار باشد. تیم با تجربه سپاهان به دفعات در این شرایط قرار گرفته و بازیکنان و کادر فنی این تیم بخوبی می توانند فشار و استرس ناشی از این چنین بازی‌هایی را تحمل کنند.
در مقابل بازیکنان جوان و کم تجربه نفت کمتر با این شرایط آشنایی دارند و همین موضوع می‌تواند روی بازی نفت تاثیرگذار باشد. در این بازی غیبت احمدآل‌نعمه در خط دفاعی نفت به‌سود سپاهان است.
در خط حمله رضا و هادی نوروزی نشان دادند که می توانند هر لحظه سپاهان را به دردسر بیاندازند. سپاهان در این بازی محکوم به پیروزی است.
پیروزی این تیم با دو گل و عدم نتیجه گیری دیگر تیم‌ها می تواند آنها را به آسیا برساند. نویدکیا، عقیلی، ابراهیمی و حاج صفی بازیکنان با تجربه‌ای هستند که از شرایط بازی کاملا آگاهی دارند. همین موضوع یکی از دلایلی است که شانس سپاهان را بیشتر از نفت می‌کند.

فولاد – گسترش فولاد
فولاد در حال حاضر قهرمان واقعی لیگ است. بازی‌های زیبا و با کیفیت این تیم در طول این فصل موجب شده که من این تیم را از لحاظ فنی، قهرمان واقعی لیگ بدانم.
بازیکنان فولاد هم از لحاظ تکنیکی و هم تاکتیکی کاملا بر حریف برتری دارند. غیبت بختیار رحمانی و عبدالله کرمی می تواند بر روی روند بازی این تیم تاثیرگذار منفی بگذارد اما این تیم نشان داده است که در هر شرایطی می‌تواند بازی زیبا و با کیفیتی از خود ارائه دهد.
در بازی گذشته مقابل استقلال با وجود اخراج بختیار رحمانی فولاد توانست جریان بازی را کنترل کند. شاید روز خوب مهدی رحمتی و بازی بی‌نقص آندارنیک تیموریان و پژمان نوری از دلایل اصلی پیروزی استقلال در بازی مقابل فولاد بود.
گسترش فولاد فاقد بازیکنان باتجربه ای همچون استقلال است و اعتقاد دارم فولاد به‌راحتی می تواند این تیم را شکست دهد. شریفات، انصاری، رضایی و سروش رفیعی جوان در کنار پریرا می توانند فولاد را به قهرمانی برسانند.
گسترش فولاد به‌دلیل حوادث بازی گذشته دو تیم سعی می کند با تمامی قوا در این مسابقه حاضر شود اما گل اول فولاد می تواند به تمامی انگیزه های این تیم پایان دهد.

استقلال- تراکتورسازی تبریز
استقلال در بهترین زمان ممکن از خواب غفلت بیدار شد. اسقلال مقابل فولاد تیمی کاملا سازمان یافته و مستحکم بود. آبی پوشان یکبار دیگر نشان دادند که اگر گلی دریافت نکنند به احتمال فراوان در انتهای بازی پیروز میدان خواهند بود.
غیبت آندارنیک تیموریان خبر بسیار ناخوشایندی برای استقلال است. با بازگشت تیموریان شرایط این تیم کاملا متفاوت شده بود. بکارگیری ساموئل در خط دفاعی یکی دیگر از راهکارهای امیر قلعه نویی است که موجب شده استقلال در دو بازی گذشته گلی دریافت نکند.
در کنار این دو پژمان نوری نیزیکی از مهره ای غیر قابل انکار استقلال در بازی تخریبی این تیم است. نوری این‌روزها از عوامل اصلی پیروزهای استقلال است. آرش برهانی و محمد قاضی نیز به اعتماد بنفس لازم رسیده اند و در این بازی به‌دنبال تکمیل کردن بازی‌های خوب چند هفته گذشته خود هستند.
با توجه با مشکلات فراوانی که در خط دفاعی تراکتور وجود دارد این دو بازیکن توان بازکردن دروازه این تیم را دارند. تراکتورسازی هیچ انگیزه‌ایی در این بازی ندارد. تونی و بازیکنان این تیم تمامی تمرکز خود را به بازی‌های آسیایی هفته اینده معطوف کرده اند.
تراکتور صرف نظر از حساسیت جدول باید به فکر موقعیت خود در لیگ قهرمانان آسیا باشد. به‌ همین دلیل تراکتور این بازی را تمرینی برای بازی مهم هفته آینده خود می داند.

پرسپولیس- استقلال خوزستان
پرسپولیس براحتی شانس قهرمانی را در هفته گذشته به دیگر تیم‌های بالای جدول واگذار کرد. در صورت پیروزی این تیم مقابل راه آهن شانس کسب سهمیه آسیایی و قهرمانی این تیم دو چندان می شد.
پرسپولیس در این دیدار باید به پیروزی برسد تا درصورتی‌که نتواند به مقام قهرمانی برسد کسب سهمیه آسیایی خود را مسجل کند. قرمزپوشان بازی بسیار سختی را در اهواز دارند.
استقلال خوزستان به دنبال حداقل امتیاز است تا بتواند در لیگ برتر بماند. همین موضوع موجب می شود تا این تیم با سیستم دفاعی بسته به دیدار پرسپولیس بیاید. پرسپولیس در بازی گذشته نشان داد که فضای پشت مدافعان کناری این تیم پاشنه آشیل این تیم محسوب می شود.
احتمالا با بازگشت جلال حسینی این مشکل تا حدودی برطرف می شود. استقلال اهواز مقابل تماشاگران خونگرم خوزستانی بدنبال شکست پرسپولیس است تا علاوه بر اینکه بتواند در لیگ برتر بماند شرایط قهرمانی دیگر تیم اهوازی را نیز فراهم کند.
میلاد میداودی در این دیدار انگیزه های خاصی دارد اگر مدافعان پرسپولیس مراقب این بازیکن نباشند ممکن است در پایان بازی حسرت این کم کاری را بخورند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : پنج شنبه 21 / 1 / 1393برچسب:, | 16:38 | نویسنده : محمد جواد ملائی |